Anoeks plakboek

Emoties

Emoties… We hebben ze allemaal en ze vertellen ons veel. Wist je dat elk orgaan voor een emotie staat? Je lever staat bijvoorbeeld voor giftig/boos zijn en je blaas voor angst (in je broek plassen van angst). Volgens Wikipedia is een emotie een innerlijke beleving of een gevoel, denk aan blijdschap, angst, boosheid en verdriet. Gevoelens als angst, boosheid en verdriet hebben een lage trilling en kunnen ons ziek maken. In dit blog vertel ik je hoe dat voelt.

Volgens Wikipedia gaan emoties samen met lichamelijke reacties, gezichtsuitdrukkingen en gedrag. In biologische zin is een emotie een reactie van de hersenen op een affectieve (geladen met gevoel) prikkel. Dit komt zowel bij mensen als dieren vrijwel automatisch tot uiting in een bepaald patroon van gedrag zoals vluchten, bevriezen of vechten. Het gevoel kan gezien worden als een speciale uiting of vorm van emoties die typisch is voor mensen, namelijk de bewuste beleving van een emotie.

Photo by Tengyart on Unsplash

Kan je je voorstellen dat emoties als angst, schuld, schaamte en boosheid ziekmakend zijn? Deze gevoelens zijn van de laagste trilling en brengen je immuunsysteem naar beneden. Wanneer deze emoties niet verwerkt en losgelaten worden, maar zich opslaan in ons lichaam, zorgt dit voor blokkades en klachten.
Bij emoties hoort het element water, wanneer je huilt verwerk je emoties en laat je los. En wanneer je water vrij kan stromen voel je je in balans, soepel en licht. Bij blokkades bevriest je water als het ware en je licht wordt donker. Je kan pijn, krapte, stijfheid en zelfs ziekte ervaren.

De invloed van stress op je lichaam
In stresssituaties voel je waarschijnlijk emoties als angst, boosheid of afgeleide emoties hiervan. Deze emoties zorgen ervoor dat je bijnieren adrenaline aan gaan maken. Ook wel bekend als het stresshormoon. Het zorgt ervoor dat het lichaam in staat van paraatheid wordt gesteld om te vluchten, vechten of bevriezen (overleven). Het leidt onder andere tot een versnelde ademhaling en hartslag, stijging van de bloeddruk, meer vrijkomen van energie en een hogere alertheid. Vervolgens wordt er in het bijnierschors cortisol aangemaakt, wat er voor zorgt dat je blijft functioneren onder hoge druk. Normaal gesproken wordt er vooral cortisol aangemaakt wanneer je je dag begint en opstaat. Op het moment dat je gaat slapen wordt deze productie weer minder. Wanneer je je continu in een stressmodus bevindt, staat je lichaam voortdurend in de overlevingsstand en in volle actie om te vechten, vluchten of bevriezen. Je lichaam krijgt geen rust en put zichzelf uit. Op lange termijn kan dit voor een burn-out zorgen. Heel ongezond en ziekmakend dus!

Transformatie
Ruimte om jezelf te zijn
Ruimte voor groei en ontwikkeling
Ruimte voor je gevoelens
Zonder oordeel of beperkende gedachten
Naar je lichaam luisteren
Voelen wat je nodig hebt
En jezelf geven wat je nodig hebt
Je eigen gedrag en gedachten observeren
Jezelf vanaf een afstandje bekijken
Vanuit de helicopterview
Wat zie ik? Wat gebeurt er? Wat doe ik? Wat voel ik? Wat vertel dit mij?Welke gedachten gaan er door mijn hoofd en hoe handel ik hiernaar?
Voel ik dat ik mijn reactie zelf kan kiezen? Of nemen emoties het over?

Wat je aandacht geeft groeit…

Mijn persoonlijke ervaring
Aangezien ik hooggevoelig ben, waren emoties voor mij lange tijd te overweldigend. Ik voelde emoties van anderen aan zonder dat ik het doorhad en kon hier niet mee omgaan. Ik sloot mijn hart en mijn hoofd nam de leiding. Dit was mijn manier om te overleven en om de voortdurende stress waarin ik mij bevond niet meer te voelen. Ik leidde mijzelf af of verdoofde mijn gevoel. Deze manier van overleven hield ik lang vol, maar uiteindelijk resulteerde dit in uitputting en raakte ik overspannen. Ik besefte dat mijn aanpak niet meer werkte en mij ziek maakte. Ik wilde het anders. Onder begeleiding ging ik mij weer openstellen voor mijn gevoel. Dit is soms best overweldigend aangezien dingen die je jarenlang hebt weggestopt, weer naar boven komen. Je lichaam is nog uitgeput, maar ook dit proces kost veel energie en is keihard werken. Wat mij er weer bovenop gebracht heeft is veel rust en tijd alleen doorbrengen en goed voor mijzelf zorgen. Mediteren, bewust mijn lichaam voelen, afstemmen op mijn zintuigen en mijn ademhaling volgen. Gezond eten, wandelen, tuinieren, yoga, dansen en ga zo maar door. Wat dan ook werkt. Ik heb dit geleerd onder fijne begeleiding, bij mensen die ik vertrouw en waarbij ik mij goed voel. Mensen die mij spiegelden, bekrachtigden en de ruimte gaven. Vooral heel veel zelfliefde en geduld hebben met jezelf.

Iedereen is anders, dus voor iedereen zullen weer anderen dingen werken. Het is fijn als je handvatten hebt die je kunnen ondersteunen bij het omgaan met emoties en moeilijkheden in je leven. Zodat je kunt inspelen op de behoeftes van je lichaam en jezelf kunt geven wat je écht nodig hebt. Een duurzame oplossing, waar je de rest van je bestaan profijt van hebt. Leven vanuit licht en liefde, met een gevoel van innerlijke rust, kracht en balans.
Dat gun ik iedereen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *