Emoties, zo lekker menselijk

We hebben ze allemaal en ze vertellen ons veel. Volgens Wikipedia is een emotie een reactie op een situatie. Een innerlijke beleving of een gevoel, denk aan blijdschap, angst, boosheid en verdriet. Wanneer emoties niet doorvoeld en verwerkt worden, kan dit leiden tot blokkades in je lichaam. Je lichaam bevriest en verhard als het ware. But no worries! Dit kan je gelukkig ook weer loslaten, zodat je weer vreugde en alles gaat voelen. Op een gezonde manier met je emoties omgaan (emotieregulatie). In dit blog vertel ik je hoe dat voor mij werkt.

Hoe werk dat dan biologisch…?
Volgens Wikipedia gaan emoties samen met lichamelijke reacties, gezichtsuitdrukkingen en gedrag. In biologische zin is een emotie een reactie van de hersenen op een affectieve (geladen met gevoel) prikkel. Wanneer het onveilig voelt om dit te doorvoelen, komt zowel bij mensen als dieren dit vrijwel automatisch tot uiting in een bepaald patroon van gedrag zoals vluchten, bevriezen of vechten.

Element water
Bij emoties hoort het element water, wanneer je huilt verwerk je emoties en laat je los. Of ‘ik voel het aan mijn water’. Wanneer je emoties/je water vrij kan stromen voel je je in balans, soepel en licht. Bij blokkades bevriest je water als het ware en wordt je licht, donker.

Kan je je voorstellen dat emoties als angst, schuld, schaamte en boosheid ziekmakend zijn? Deze gevoelens zijn van de laagste trilling en brengen je immuunsysteem naar beneden (blijdschap, verliefdheid en dankbaarheid zijn van de hoogste trilling). Onverwerkte emoties slaan zich op in het lichaam kunnen pijn, krapte, stijfheid en zelfs ziekte veroorzaken.


Wat kan helpen om je emoties te doorvoelen en los te laten?

  • Ten eerste is het belangrijk dat je je veilig voelt en dat je ervaart dat het veilig is om te voelen. Denk aan een fijne ruimte/omgeving waar je je prettig voelt. Kleding die lekker comfortabel zit, rustgevende muziek of een kop thee. Net wat jij fijn vindt.
  • Denk daarbij aan dingen of personen die jou een veilig gevoel geven. Voor mij is dat de zee, dieren, mijn bed en het geluid van regen bijvoorbeeld.
  • Weet dat het oké is. Je mag er zijn en bent goed zoals je bent! Alleen al voor het feit dat je dit blog leest en ermee aan de slag wilt, mag je jezelf complimenteren!

Mediteer

Meditatie
Zorg dat je op een rustige plek ligt of zit. Wanneer je je lekker op je gemak voelt, leg je handen dan op je hart en op je buik. Verbind je met het element water en voel de zachtheid van het water in je buik, je kan hier ook denken aan de kleur oranje. Bedenk je dat je in het water bent en voel eens hoe dat is. Met je voeten stevig op de aarde. Maak jezelf maar groot, neem je ruimte maar in.

Visualiseer jezelf dan als kind.

Vertel dat kind in jou maar dat het veilig is om te voelen. Verwelkom je gevoelens, verlangens en behoeftes maar. Probeer er geen oordeel over te hebben, maar lief te zijn voor jezelf. Give yourself a hug!

Gun jezelf hierin de tijd en ruimte. Heling kost tijd en veel geduld. Je mag ook dansen, bewegen, zingen, aan yoga doen om in de flow te komen en je water en emoties te laten stromen. Of creatief worden en middels tekenen of bijvoorbeeld schilderen je emoties uiten.

Wat zit er allemaal in jouw binnenwereld?

Neem het jonge kind in jou maar bij de hand. Vertel die jongere jij maar dat je mag voelen. Dat je je ruimte in mag nemen. Dat je emoties er mogen zijn. Weet dat je niet hoeft te presteren. En dat je niet altijd sterk hoeft te zijn. Je mag je rust nemen en voor jezelf zorgen. En je mag kwetsbaar zijn.

Zachtheid. Liefde voor jezelf.

Voel maar. Water. Lucht. Ruimte. Het is oké. 🙂


Mocht je behoefte hebben aan ondersteuning bij het voelen van en omgaan met je emoties, kijk dan eens bij het aanbod.

Liefde!