Emoties, zo lekker menselijk

We hebben ze allemaal en ze vertellen ons veel. Volgens Wikipedia is een emotie een reactie op een situatie. Een innerlijke beleving of een gevoel, denk aan blijdschap, angst, boosheid en verdriet. Wanneer emoties niet doorvoeld en verwerkt worden, kan dit leiden tot blokkades in je lichaam. Je lichaam bevriest en verhard als het ware. But no worries! Dit kan je gelukkig ook weer loslaten, zodat je weer vreugde en alles gaat voelen. Op een gezonde manier. In dit blog vertel ik je hoe dat voor mij werkt.

Foto Unsplash

Hoe werk dat dan biologisch…?
Volgens Wikipedia gaan emoties samen met lichamelijke reacties, gezichtsuitdrukkingen en gedrag. In biologische zin is een emotie een reactie van de hersenen op een affectieve (geladen met gevoel) prikkel. Wanneer het onveilig voelt om dit te doorvoelen, komt zowel bij mensen als dieren dit vrijwel automatisch tot uiting in een bepaald patroon van gedrag zoals vluchten, bevriezen of vechten.

Foto Unsplash

Element water
Bij emoties hoort het element water, wanneer je huilt verwerk je emoties en laat je los. En wanneer je water vrij kan stromen voel je je in balans, soepel en licht. Bij blokkades bevriest je water als het ware en je licht wordt donker. Je kan pijn, krapte, stijfheid en zelfs ziekte ervaren. (De maan beïnvloed het water én zo dus ook onze emoties!).

Kan je je voorstellen dat emoties als angst, schuld, schaamte en boosheid ziekmakend zijn? Deze gevoelens zijn van de laagste trilling en brengen je immuunsysteem naar beneden. Wanneer deze emoties niet verwerkt en losgelaten worden, maar zich opslaan in ons lichaam, zorgt dit voor blokkades en klachten.

Foto Unsplash

Wat zou kunnen helpen om bij je emoties te komen en ze op een gezonde manier te doorvoelen en weer los te laten

Ten eerste is het belangrijk dat je je veilig voelt en dat je ervaart dat het veilig is om te voelen. Denk aan een fijne ruimte/omgeving waar je je prettig voelt. Kleding die lekker comfortabel zit, rustgevende muziek of een kop thee. Net wat jij fijn vindt.

Denk daarbij aan dingen of personen die jou een veilig gevoel geven. Voor mij is dat de zee, dieren, mijn bed en het geluid van regen bijvoorbeeld.

Weet dat het oké is. Je mag er zijn en bent goed zoals je bent! Alleen al voor het feit dat je dit blog leest en ermee aan de slag wilt, mag je jezelf complimenteren!

Visualiseren
Wanneer je je lekker op je gemak voelt, verbind je dan met het element water. Bedenk je dat je in het water bent en voel eens hoe dat is. Met je voeten stevig op de aarde. Maak jezelf maar groot, neem je ruimte maar in. Zie jezelf als een kind in de weide. Spelend in de zon. Lucht voor jezelf.

Weet dat het veilig is om te voelen. Verwelkom het maar. Probeer er geen oordeel over te hebben, maar lief te zijn voor jezelf. (En hier oefenen we allemaal iedere dag mee).

Gun jezelf de tijd en de ruimte. Heling kost tijd en veel geduld. Je mag ook dansen, bewegen, zingen, aan yoga doen. Je water en emoties laten stromen. Of creatief worden en middels tekenen of bijvoorbeeld schilderen je emoties uiten. Wat zit er allemaal in jou? Wanneer is dit daar gekomen? Hoe oud was je? Wat gebeurde er?

Voel maar. Water. Lucht. Ruimte. Het is oké. 🙂

Je kan jezelf een knuffel geven. Je handen op je hart en je buik leggen. Neem die jongere versie van jou maar bij de hand. Vertel die jongere jij maar dat je mag voelen. Dat je je ruimte in mag nemen. Dat je emoties er mogen zijn.

Weet dat je niet hoeft te presteren. En dat je niet altijd sterk hoeft te zijn. Je mag je rust nemen en voor jezelf zorgen. En je mag kwetsbaar zijn.

Zachtheid. Liefde voor jezelf.

En gun jezelf de tijd.

Liefde!

Ps. Ik deel hier ook over op mijn Instagram en Facebook @anoekharder