Burn-out

In een burn-out/overspannen raken is vervelend en tegelijkertijd het mooiste cadeau dat je kunt krijgen. Je mag jezelf namelijk opnieuw leren kennen en wordt uitgedaagd tot groei. In dit blog vertel ik over mijn ervaring met burn-out, de signalen van het lichaam en geef ik praktische tips over hoe je weer energiek en blij kunt worden.

Tijdens mijn baan in het voortgezet onderwijs op het Regius College.

Hoe het begon

Zelf raakte ik overspannen / in een burn-out (geef het een naam) eind 2018. Ik werkte 32 uur in het onderwijs en zat in een baan onder mijn niveau. Dit werkte niet helemaal mee, maar ik had het wel naar mijn zin. Toch stonden ook veel dingen mij tegen, waaronder de prestatiedruk en hokjesmentaliteit. Daarnaast had ik last van perfectionisme, controledwang en hielp mijn hooggevoeligheid (waar ik mijn toen nog niet bewust van was) ook niet mee.

Ik woonde voor het eerst samen en kreeg een enorme spiegel voor. Voor mijzelf zorgen, werken, een sociaal leven leiden en sporten was allemaal best een opgave. Naast mijn hbo studie had ik altijd bijbaantjes en een druk sociaal leven gehad. Mijn zelfzorg was niet optimaal. Ik sportte wel altijd, maar at ook veel suiker en dronk ieder weekend flink wat alcohol. Bovendien nam ik nooit een seconde rust, mijn hoofd ging altijd door. Ik werkte in de psychiatrie en het speciaal onderwijs en kwam hier flink wat problemen en trauma’s tegen en nam dit veelal mee naar huis en wilde voor iedereen zorgen. Ik kende mijn eigen grenzen niet en vond het belangrijker dat anderen het naar hun zin hadden. 🙁

Hoe ik herkende dat ik een burn-out had

Voor iedereen kunnen de signalen / klachten weer anders zijn, maar voor mij waren het de volgende klachten.
Ik had voortdurend hoofdpijn, alsof mijn hoofd op ontploffen stond en er watten in zaten. Mijn geheugen en concentratie werden slechter. Ik piekerde veel en kon moeilijk in slaap komen. Mijn energie bleef maar laag, ook na een paar nachten goed slapen. Ik had weinig levenslust meer. Mijn nek en schouders zaten helemaal vast, bovendien had ik regelmatig last van mijn rug. Ik was gefrustreerd en voelde voortdurend een steek in mijn rechter schouder van de prestatiedrang. Ik at veeel chocola om met de stress en onrust om te gaan. Ik kon om de kleinste dingen huilen ook tijdens gesprekken met ouders op mijn werk, niet zo handig… Ten slotte had ik steken in mijn borst van de stress en een bedrukkend gevoel, alsof ik geen lucht kreeg.

De natuur werkt onwijs helend.

Hoe verder?

Toen mijn lichaam het opgaf en ik voor mijzelf besloot dat het zo niet meer verder kon, gaf ik dit aan bij mijn leidinggevende. Ik ging in gesprek met de bedrijfsarts en zou twee weken rust nemen. Ook ging ik langs de huisarts, die adviseerde ook om twee weken rust te nemen, want als ik langer thuis zou blijven zou ik onder de ‘probleemgevallen‘ vallen en dat wilde je niet… (?!?!)


Ik startte met coaching bij iemand die ik vertrouwde. Wat mij die tijd onwijs heeft geholpen is wandelen, de natuur in gaan, met dieren knuffelen en creatief worden. Focussen op waar je dankbaar voor bent. Daarnaast veel slapen en om hulp vragen. Niet alles zelf willen doen. En uiteraard, lief zijn voor jezelf!

Uiteindelijk besefte ik dat deze baan mij niet gelukkig ging maken en nam ik ontslag. Ik ging op reis en ontdekte weer wie ik werkelijk ben en waar ik energie en levenslust van krijg, door mijn gevoel en hart te volgen. Waar word je blij van? Wat vond je als kind al leuk om te doen?

Mocht je je herkennen in mijn verhaal, maar geen idee hebben hoe je weer energiek en blij kunt worden, stuur mij een berichtje. Ik help je graag.

Liefs Anoek 🙂